~~Vikttips~~

Känner du att du också bär på övervikt och vill bli av med det?
Det kanske inte är som med mig 30kg utan kanske 5-10kg du vill bli av med? Vad rekomenderar jag dig då?
Jo att tillämpa GI-metoden, det innebär att du drar ner (helst utesluter du helt) kolhydrater från din kost.
Men vad är Kolhydrater?
Vi brukar enkelt säga att allt vitt är kolhydrater, givetvis stämmer inte det men några exempel är alla spannmål, i socker, bröd, mjöl, godis, pasta, ris, potatis.
Om du ändå vill ha bröd eller pasta satsa då på grova fullkornssubstitut. Ju grövre desto bättre för då får magen jobba och framförallt, du håller dig mätt längre. Ta gärna bröd med nötter eller frön i, av just den anledningen. 

Tips för att komma igång

  1. Bestäm dig att nu får det vara nog, nu ska jag gå ner i vikt!
  2. Din viktnedgång börjar i affären. Se till att inte köpa massa onyttigheter utan köp mest grönsaker, frukt, kött och fisk. Börja kolla innehållet i olika livsmedel, framförallt hur mycket kolhydrater olika produkter innehåller.
  3. Försök att äta lite mindre portioner än tidigare och ta en frukt som mellanmål om du blir hungrig. För mig tog det bara några dagar att bli mätt på mindre mat än tidigare.
  4. Är du van att småäta sötsaker sedan tidigare kan de första dagarna vara jobbiga när man känner suget. Men klarar du bara av att stå emot suget så försvinner det efter bara några dagar, det kan även min sambo intyga!
  5. Tänk positivt, med denna metod kan du ju faktiskt äta en klick äkta majonnäs med gott samvete! Du behöver inte heller räkna några points eller motionera ihjäl dig. Se fram emot glädjen att se att vågen visar mindre varje dag. Själv såg jag resultat redan efter två dagar.
  6. Tänk på alla goda saker du får äta istället för på vad du inte bör äta.
  7. Följ sedan instruktionerna ovan. Väg dig varje morgon och skriv upp resultatet. Jag använde digital våg som visar tiondels kg.


MegaMe


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0